Elveszett vagy megsérült a poggyász? Íme néhány tipp azoknak, akik nem szeretnének kétségbe esni!

Bár hihetetlenül hangzik, feladott bőröndök ezrei vesznek el vagy sérülnek meg a tranzit során évente. Amikor átadjuk a bőröndünket, minden esetben arra számítunk, hogy még viszont látjuk azt a célállomáson. De mi a teendő akkor ha mégsem így történik?

1486

Amikor már mindenki felkapta a maga bőröndjét, te pedig még mindig ott állsz poggyász nélkül, akkor tudatosul csak benned, hogy nem feltétlen veszed még aznap kézhez. Ilyenkor valószínű az se érdekel, hogy a legtöbb bőrönd 24 órán belül a gazdájára lel, vagy, hogy a feladott poggyászok kevesebb mint 0.005 százaléka veszik „csak” el teljesen. Ha ez a helyzet, akkor itt van néhány tipp, amivel biztosíthatod magad.

Intézd el a papírmunkát

Mielőtt elhagynád a poggyász reklamációs területet, rendkívül fontos, hogy annak a légitársaságnak egy tagjával is rögzíttesd a téged ért veszteséget amelyikkel utaztál.

Mindenképpen ragaszkodj a nyomtatvány kitöltéséhez, még akkor is ha biztosítanak róla, hogy a poggyászod a következő géppel érkezik. Ha „csak” 3 napot vársz, már az is törölheti a kérelmed.

Ilyenkor kapni fogsz egy Property Irregularity Report (PIR) formanyomtatványt, amit ki kell töltened. Még a helyszínen töltsd ki és kérj egy másolatot. Ez a formanyomtatvány a feladott bőröndről szóló igazolással (amit egy asszisztens általában a jegyedhez vagy az útlevedhez csatol). Ez elengedhetetlen ha később egy kompenzációs kérelmet is igényelni szeretnél a légitársaságtól vagy az utazási irodától. A PIR nyomtatvány azonban önmagában még nem elegendő és nem egyenlő egy kérelemmel, így azt is mindenképpen el kell intézned 7 napon belül.

Kompenzáció késett poggyászok kapcsán

Ha az odaúton a célállomásnál késik a poggyászod, akkor mindenképp kérj valamekkora pénzösszeget, hogy a legfontosabb ruhadarabokat egyből be tudd szerezni. A légitársaság felajánlhatja, hogy megvásárolja a termékeket és átvételkor visszatérítik az összeget.

Előre egyezz meg a költségkeretben és ne számíts túl sok nagyvonalúságra a légitársaságoktól, mivel ők úgy vannak vele, hogy ha előkerül a poggyászod, az abban lévő dolgokat a jövőben úgy is tudod és fogod is használni.

A hazafele úton a légitársaság nem lesz túl készséges, mivel azt feltételezik, hogy minden amire szükséged van, otthon vár. A legjobb ami történhet, hogy amikor végre megkerül a poggyászod, a saját költségükre szállítják ki a lakcímedre. A legrosszabb viszont ami előfordulhat, hogy 21 nap után a légitársaság beismeri a csomagod elvesztését. Ebben az esetben természetesen kompenzálniuk kell, de ezért újra írásban kell intézkedned.

Kompenzáció elveszett poggyászok kapcsán

A Montreal Egyezmény értelmében (ami a mára elévült 1999-es Varsói Egyezményt váltotta le) az utasoknak lehetővé tették, hogy személyenként maximum 1131 darab Special Drawing Rights-ot (SDRs) jelentsenek az elveszett poggyászaikkal kapcsolatban.

Egy SDR értéke mindig az adott valutától függ és nem meglepő módon folyamatosan fluktuálódik. A kalkulációt naponta az IMF (International Monetary Fund) végzi és 594 eurótól egészen 961 euróig terjedhet. A légitársaságoknak általában nem szokásuk elsietni az efféle kompenzációkat és a visszatérített összeg is attól függ, hogy mennyire pontosan és mennyi mindennel tudod bizonyítani a poggyászod tartalmának valós értékét. Az általánosnak mondható összeg amire számítani lehet az körülbelül 15 euró/kg.

Kompenzáció az ellopott tárgyak kapcsán

Ha valamit kiloptak a bőröndödből, na az nehéz ügy, mert ilyenkor első körben azt kell bebizonyítanod a légitársaságnak, hogy az a valami bizony a cuccaid között volt. Az AUC (Air Transport Users Council) azt tanácsolja, hogy csak jó minőségű bőröndöket használj, a legnagyobb értékű dolgaidat pedig ne a feladott poggyászban helyezd el, valamint feltétlen köss utasbiztosítást még az indulás előtt.

Valljuk be tényleg nem túl jó ötlet olyan dolgokat a feladott poggyászba rakni mint mobiltelefonok, videókamerák, vagy ékszerek; valamint jó tudni, hogy a légitársaságoknak van egy olyan kikötésük a szállítási feltételeikben, hogy az ilyen tárgyakért felelősséget nem vállalnak. A pontos jogi státusza ezeknek a kikötéseknek ugyan bizonytalan, de az ilyennel kapcsolatos elbírálások esetében már csak a bíróságon tudod érvényesíteni a kárpótlási igényed.

Kompenzáció sérült poggyász esetén

Ha a poggyászod megsérül, akkor ahelyett, hogy a benne lévő tárgyak megjavíttatásához ragaszkodsz, igényelheted a javítás költségét vagy egy csere bőröndöt.

Az utasbiztosítás mindent megoldhat

Az utasbiztosítás tényleg segíthet. Egyértelműen biztosítja azokat a feltételeket amelyek a Montreal Egyezményben foglaltattak, nem beszélve arról a tényről, hogy különböző csomagok állnak a rendelkezésedre, melyek közül kiválaszthatod a legjobban tetszőt. Ezek ma már mindenfajta kellemetlen eshetőségre kitérnek és le is fedik az(oka)t.

Tuti Tippek:

Ha elérhető, mindenképp közvetlen járatot válassz! Az átszállások növelik a poggyászok elkavarodását.
A poggyászodat kellő védelemmel lásd el! Használj utazási lakatot, vagy számzáras bőröndöt a cipzár biztosításához.
Ne pakolj értékes tárgyakat vagy pénzt a feladott poggyászba!
Vigyél egy váltóruhát és egy kis fürdőszobai csomagot a kézipoggyászodban és mindenképp figyelj a kevesebb mint 1 literes folyadék mennyiség szabályozására!
Időben csekkolj be!
Tartsd meg a feladott poggyászt igazoló dokumentumot, amit a check-in pultnál kapsz! Csomagvesztés esetén szükséged lesz rá.
Köss egy megfelelő utasbiztosítást!
Címkézd fel a bőröndödet a legfontosabb személyes adataiddal!

like-post-icon
Azért utazom, hogy aztán kedvet csináljak hozzá másoknak is, ugyan ebből az okból kifolyólag járom a piacokat és főzök, valamint tanulom a borok nyelvét. Kedvenceim az ázsiai úti célok, de Magyarországon is találok felfedeznivalót.