Ősi kikötő, borzongató bazilika és Monte Christo grófjának tömlöce – Ez Marseille

A Ryanair 2018. november 3-án indítja útnak első Budapest-Marseille Provance járatát, melyre már 9 000 forinttól foglalhatóak jegyek. A 2 óra 10 perces út végén Franciaország legnagyobb kikötővárosában landolunk, ahol olyan látnivalók és történelmi érdekességek várnak, amikre nem is számítottunk.

1125

Mivel a járatok kedden és szombaton reggel közlekednek, ezért van 3-4 napunk arra, hogy felfedezzük a várost és a vidéket. Megérkezés után érdemes a sétát az Öreg Kikötőben kezdeni, mivel ilyenkor itt a legnagyobb az élet. Párizs ritmusával és hangulatával ellentétben Marseille – a történelemben betöltött szerepe ellenére – nyugodtabb és kicsit lassúbb, de egyáltalán nem unalmas. Bár Párizsra mondják, hogy a romantika városa, Marseille-re igaz ez a jelző, főleg ha a kikötőben sétálgatunk egyet még a reggeli időkben. Az Öreg Kikötő története egyébként Kr.e. 600-ig vezethető vissza; a terület már akkor is tele volt a tengeri herkentyűket kínáló halászok pultjaival.

Ahogy haladunk tovább a városban találkozunk majd két figyelemre méltó vallási épülettel. Az egyik a Szent Viktor Apátság, melyet nemrég újítottak fel, de középkori erődítményre hasonlító szerkezete így is tiszteletet parancsoló maradt. Kriptája pedig továbbra is őrzi annak a Szent Viktornak a szarkofágját, akit a rómaiak malomkövek közt zúztak porrá.

A Notre-Dame de la Garde templom kevésbé morbid, de azért ennek a falai is rejtegetnek érdekességeket. A város egyik legnépszerűbb látványossága több szempontból is csalogató, a rálátás és falai mellől a kilátás is csodálatos. Tehát mielőtt bemennénk, érdemes körbesétálni az épületet, mely a város legmagasabb pontján, egy 149 méter magas mészkőcsúcson kapott helyet, az Öreg Kikötőtől délre. A bazilikának rengeteg mesélnivalója van, de az egyik érdekes pontja az a sikló, melyet 1892-ben építettek a mészkőcsúcs oldalába, hogy megkönnyítse a feljutást a templomhoz. A Dragon folyó partjánál volt a kiindulási pontja és 75 éves működése alatt 20 millió utast juttatott fel a templom gyalogútjához. A siklót, melyet a lift elődjének is mondanak, 1967-ben állították le, mert az automobilok megjelenése után, nem volt kifizetődő a működtetése. Nem sokkal később teljesen lerombolták. Ma már csak régi fotók őrzik az emlékét.

A templom maga pazarul díszített, belsőtere elvarázsolja a látogatókat. Van egy része, ahol halmokban állnak a fogadalmi relikviák, vagy a köszönetképp hagyott arany kezecskék, lábacskák és egyéb áldozati ajándékok – a mennyiség pedig már borzongató. A templomhoz alkonyat előtt érdemes felmenni, mikor a fehér és arany tornyot, valamint a város házait csillogóra festi a lemenő Nap.

Marseille másik érdekessége, hogy van egy olyan vára, amiben van egy olyan tömlöc, amiben a világ legismertebb, ám sosem létezett grófja raboskodott… Ha Marseille-be látogatunk ne hagyjuk ki a Château d’If -et, vagyis If várárt, mely nem messze a kikötőtől, egy kopár szigeten áll. Az egyik leghíresebb, ám sosem létezett marseille-i alak, Monte Christo grófja óriási sikert hozott a húszpercnyi hajóútra lévő erődítménynek. Ha áthajózunk ide, egy kis időre belecsöppenhetünk a grófról szóló filmek kosztümös világába, ugyanis a vár jelenlegi tulajdonosa mindent megtesz azért, hogy a látogatóknak remek kalandokban legyen része.

Persze Marseille-ben akkor sem unatkozunk majd, ha csak sétálni támad kedvünk, és nem lesz konkrét célunk. Korzózzunk a kis utcákon, sétáljunk fel este a kivilágított bazilikához, nézzük meg közelről a kikötő apró színes házait, vagy fizessünk be egy gyalogos, vagy biciklis városnéző túrára, akkor biztos nem marad ki semmi a programból – a legtöbb túrát angol nyelven tartják. Ha pedig már nagyon elfáradtunk keressünk egy szimpatikus partszakaszt, egy apró öblöt, ahol kipihenhetjük a fáradalmainkat.

like-post-icon