Portugália a terítéken – Ezt kóstold meg!

A portugál konyha olyan gazdag és változatos, mint az ország maga. Ahogy mindenhol a világon, itt is vannak olyan ételek, amiket nem lehet kihagyni: a tőkehal 365 elkészítési módja közül egyet mindenképp kóstoljunk meg és a pudingos édességet, a pastéis de natát is próbáljuk ki!

1216

A portugál konyha több összetevő kombinációjából érte el jelenlegi formáját. Mi a receptjük? Végy a helyiek által megművelt földekről érkező zöldséget vagy gyümölcsöt, adj hozzá a tengerből halászott friss halat vagy az ország belső területein élő marha-, sertés- vagy kecskehúst. Ezekből az alapanyagokból és a felfedezések korából eredeztethető egyedi fűszereikből állnak össze a tipikus portugál ételek.

Az ország mediterrán jellegéből adódóan (főként a vidéki területeken és a kisebb városokban) fontosak a közös étkezések, és a helyiek, ha módjuk van rá, legalább ötször esznek egy nap. És persze a jó borok sem hiányozhatnak, hiszen Porto városában készítik a kihagyhatatlan portoi bort; a Duoro folyó mentén Portóból továbbutazva pedig a világ egyik legrégebbi borvidékét fedezhetjük fel.

Fotó: Simay Dóra

Mit kóstoljunk meg?

Akárcsak nálunk, a portugáloknál is a menü fontos része a leves. Az egyik legismertebb levesük a káposztából, krumpliból és füstölt kolbászból készült caldo verde. Főként az óceánparti részeken népszerű a hallevesük, ami még a mi halászlevünknél is sokkal tartalmasabb és sűrűbb – annyira, hogy a tartalmának egy részéhez előfordulhat, hogy villát kell használnunk.

A közel 1800 kilométernyi óceánparttal rendelkező országban nem meglepő, hogy a tengeri ételek különösen népszerűek. A halak közül a nagy kedvenc a tőkehal (bacalhau) – egyes források szerint 365, más, még túlzóbb becslések alapján 1001 különböző módon tudják elkészíteni a helyiek a sós halételt. A tőkehal mellett a grillezett szardínia és a peixe névre hallgató halételek a legkedveltebbek.

Madeirán járva mindenképp meg kell kóstolnunk a Bolo do Cacot, a helyi édes burgonyából és lisztből készült kenyeret, és mellé a tradicionálisan cukornádból, mézből, cukorból és különböző gyümölcslevekből összeállított helyi alkoholos italt, a Ponchát is fel kell vennünk a listára.
Hasonlóan kötelező Portugáliában a ginjinha meggylikőr, amit feles pohárból vagy kis csokis kehelyből is fogyaszthatunk.

Ha már az alkoholnál tartunk, nem hagyhatjuk ki a portugálok nagy büszkeségeként és specialitásaként számon tartott borokat, amelyek közül az édes portói és a zöld bornak fordítható vinho verde számítanak a nagy kedvencnek. A portugál borokról és borvidékekről részletesebben ebben a cikkünkben olvashattok.

Desszertként a pastéis de nata pudingos kosárkát ajánljuk, amit Lisszabonban mindenki Pastéis de Belémnek hív a legnépszerűbb cukrászdának köszönhetően, ahol tradicionálisan készítik a süteményt.

Hol együnk?

Portugáliában széles választékát találjuk az étteremtípusoknak, valamint (főként a nagyobb városokban) a különböző nemzetiségek konyhája keveredik a tradicionális helyi ízekkel.

Lisszabonban érdemes legalább egyszer az Alfama negyed keskeny utcái valamelyikében, egy tipikus helyi étteremben vacsorázni, ahol tradicionális fado zenét hallgathatunk aláfestésként. Ha a portugál konyhát már megismertük, és valami extrémre vágyunk, akkor a főváros bővelkedik a lehetőségekben: vacsorázzunk a kis indiai éttermek egyikében, együnk sushit valamelyik kilátón (miradouron), vagy keressük fel a Martin Moritz tér közelében található kínai „lakáséttermek” egyikét, ahova zárt Facebook csoportokban előre megszerezhető jelszóval lehet csak bejutni.

Ha kevesebb pénzt szeretnénk költeni vagy egy gyors és könnyű ebédre vágyunk, Portoban az egyetemi negyedben több szendvicsező helyet is találhatunk, ahol 2-3 euróért egy tartalmas szendvicset és mellé üdítőt vagy egy üveg sört kérhetünk, amit akár a régi várfalon, gyönyörű kilátással a városra is elfogyaszthatunk. Ha inkább halas ételt kívánunk, akkor vegyünk irányt a Portoval szemben, a Duoro folyó túlpartján található kis halászfaluba, Afuradába, ahol a jellegzetes azulejo csempékkel borított kis házak közt elrejtett éttermek egyikében garantáltan friss hallevest próbálhatunk ki.

És persze a piacokról se feledkezzünk meg! A piacozás életforma – sok országban elmondhatjuk ezt a mondatot, de Portugáliára különösen igaz az állítás. Minden kisebb-nagyobb városban belefuthatunk a helyi piacokba a főtéren. Portoban a több mint 100 éve működő Mercado do Bolhão, Lisszabonban pedig a Mercado da Ribeira a legnépszerűbb a helyiek és a turisták körében is – utóbbinak egyik része klasszikus piac, a másik fele street foodokat és egyéb helyi készételeket kínál.

Ne hagyd ki!

Próbáld ki a Pastéis de natát a helyi presszó kávéval (bica)!
Kóstold meg a portugál olívabogyót!
Rendelj grillezett halat, és ízesítsd portugál olívaolajjal!
Ha gyümölcsre vágysz, a Rocha de Oeste körtét, az Alcobaça almát és az Azori-szigetekről érkező ananászt ajánljuk!
Desszert helyett (vagy mellett) kóstold meg a helyi meggylikőrt, a ginjinhát! Válaszd a csokipoharas változatot, kérd meg a pultost, hogy töltse újra Neked, és ráadásként edd mega csokikelyhet is!

like-post-icon
Gyerekkorom óta szenvedélyesen szeretek utazást szervezni, utazni, az utazásról beszélgetni. Később, újságíróként a kulturális és szociális témák mellett lehetőségem nyílt az utazásról is írni, amit legalább annyira megkedveltem, mint az úton levést. Furcsa módon vonzódom a B-betűs városokhoz: fél évig Bécsben éltem, az örök kedvencem Budapest, de Berlinben és Barcelonában is el tudnám képzelni hosszabb-rövidebb távon az életem.